Президент Жолдауы – жаңа мақсат-міндеттер

«Медицина қызметкерлерін ынталандыру үшін 150 млрд теңге бөлінеді. Төсек қорын жаңартуға және медициналық жабдық сатып алуға тапсырыс берілді». Президент Қасым-Жомарт Тоқаев бүгінгі жолдауында дәл осылай мәлімдеді. Коронавирустық инфекция пандемиясы әлем елдеріне медицинаның жаңа бағыттары мен басымдықтарын айқындап берді. Осы жағдай өз шешімін табуды талап ететін мәселелердің бетін ашты. Енді ғана ауыздықталып жатқан ауыр індетпен күресте, медицинаға үлкен жауапкершілік артылды. Қоғам иммунитетінің мықты болуы үшін медицина саласына барынша қолдау көрсетілуі тиіс және мемлекет басшысының стратегиясы осы бағытқа көзделген. Өз кезегімде, мен медицина қызметкерлерінің адал еңбегін бағалап осындай қолдау көрсеткен Мемлекет басшысына өз алғысымды білдіремін. Қазір медицина саласында жүрген және болашақта осы салаға келетін дәрігерлерді ынталандыру үшін дәрігер беделін арттыру – өте маңызды фактор. Қаланың қарапайым тұрғындарын алдымен медицинаның сапасы толғандырады. Бүгінде біздің медицинаға жан-жақты қолдау көрсетіліп жатыр деп нық сеніммен айта аламын. Жолдауда Үкіметке нақты тапсырмалар берілді. Атап айтар болсақ, елдің Әлеуметтік кодексін әзірлеуді тапсырды. Мемлекет басшысының атап өтуінше, қоғам еңбек құндылықтарын қабылдауын өзгертуі тиіс. Әсіресе жастардың еңбекті бағалай білуіне баса назар аударылды. Себебі, қазір жастар жеңілдің үстімен, ауырдың астымен жүргенді ұнатады. Тез байып шыға келу мақсатында, лотереяларға, ставкаларға, букмекерлік агенттіктерге үйір болып, адал еңбектің қадірін білуден қалғаны рас. Жастарға үлгі болу мақсатында Тараз қаласының «Қан орталығы» түрлі акциялар мен ашық есік күндерін ұйымдастырып отырады. Осылайша келер ұрпақтың отандық медицинаға деген жеке дара пікірін қалыптастырудамыз. Қорыта айтқанда, бүгінгі жолдауда біраз түйткілді мәселелер көтерілді деп ойлаймын. Біз медицина саласының жүгін көтеріп жүргендіктен алдағы уақытта аянбай еңбек ететініміз анық. Жалпы, Мемлекет басшысының әлеуметтік сала қызметкерлеріне назар аударуы біз үшін қуанарлық жайт.

Тараз қалалық Өзбек этномәдени бірлестігінің өкілі,

облыстық ҚХА мүшесі,

«Қан орталығының» басшысы Умаров Ғұлам Мұхтарұлы

Ата заң Ғылыми зерттеу бөлімінен

ҚАЗАҚТЫҢ АТА ЗАҢДАРЫ ТАРИХЫ ХАҚЫНДА.

С. У.Бақторазов М.Х.Дулати атындағы ТарМУ-нің доценті, тарих ғылымдарының кандидаты

Конституция латын (constitutio) тілінен тәржімаланғанда орнату, құру деген мағынаны білдіреді екен. Кеңестік дәуірде бұл ұғым мемлекеттің негізгі Заңы ретінде танылса, одан ертеректе ен қазақ даласында (елінде) Қазақтың ата заңдары ретінде қарастырылғаны белгілі. Осы реттілікпен тарих көшіне көз жіберсек, мынадай жайттарды аңғарғандаймыз. Біріншіден, бүгінгі көзқараспен қарағанда артта қалғандай болып көрінетін қазақ жерінде Сөзге тоқтап, Заңға бас ию үрдісі орта ғасырларда-ақ қалыптасқан болатын. Халық санасында қалыптасып, әбден бекіп қалған дәстүрлі еркіндіктің, азаттықтың және көшпелі өмір салтының негізін қамтамасыз ете алатын әдет-ғұрып ережелері мен жарлық заңдар қазақ қоғамының көшпелі ел негізінде өркендеуіне әкелді. Заңдылықты сақтау, оны бекіту, ел билеу тұтқасы билер сотында болды, олар көшпенділер қоғамының құқықтық кеңестігінің төрінен орын алды. Бертіндегі, Қазақ хандығы тарихында Қасым хан заңдары, Есім хан заңдары және Тәуке хан заңдары деген атпен енген заңдар белгілі. Олардың әрқайсысы халық берген өзіндік атауға ие. Осылардың біріншісі, Қасым хан туралы айтар болсақ, оның Қазақстан тарихында алатын орны ерекше. Ол жер көлемі аз, бытыраңқылық сипаты басым, ортақ мемлекеттік билік әлі қалыптаса қоймаған ұлыстардың басын біріктіріп, өзінен кейінгі ұрпаққа сол кездегі (1510-1521ж.ж.) жер көлемі ең үлкен, (шамамен қазіргі Қазақстан аумағы) бірлігі мықты мемлекетті қалдырып кетті. Қасым ханның заңдарында осы тұрғыда атқарылған іс-шаралардың көрініс тапқаны белгілі. Осы заңға енген ережелерді атап айтар болсақ: 1) Мүлік заңы (жер дауы, мал, мүлік). 2) Қылмыс заңы (ұрлық, кісі өлтіру, талау, шабу). 3) Әскери заң (аламан міндеті, қосын жасау, қара-қазан, ердің құны, тұлпар ат). 4) Елшілік жоралары (майталмандық, шешендік, халықаралық қатынасында сыпайылық, әдептілік). 5) Жұртшылық заңы (шүлен тарту, ас, той –мереке үстіндегі ережелер, жасау),- болып түзіледі [1]. Сонымен қатар, оның жаза шарасы ретінде өлім жазасын шектегендігіне мән беруге болады. ХІХ ғасырда өмір сүрген атақты билердің айтуына қарағанда Қасым хан екі жағдайда ғана өлім жазасын қолдануды қалдырған. Біріншісі «қанға-қан», екіншісі керуен тонағаны үшін қолданатын «керуен соғу» деп аталатын өлім жазасы. Қасым хан сонымен қатар, Шыңғысхан ұрпақтары мен ру басыларының өзара қарым-қатынастарын реттейтін бірқатар құқықтық ережелер енгізді. Осының бәрі түптеп келгенде көшпелі қауымдағы тәртіп пен экономикалық дамуды, бірлік пен ықпалдастық мәселесін оң шеше алғаны анық болса керек [2]. «Қасқа жолдың» халық арасында кең таралуының тағы бір сыры оның хан тұсындағы билердің көкейінен шығуында еді. Өйткені би ханның пәрменін халық арасында дұрыс түсіндіруші, уағыздаушы болған. Сондықтан да бұл заң билер мен батырлардың және тағы да басқа игі-жақсылардың бас қосқан жиынында мақұлданған [3]. Енді «Есім ханның ескі жолы» заңы хақында. Есім хан 1598-1628-ші жылдары билік құрғаны белгілі. Ол өзінен бұрынғы Орыс хан, Қасым хан дәуіріндегі ежелгі қазақ заңдарына сүйене отырып, өз толықтыруларын енгізген. Есім ханның заңдары өзінің мазмұнына қарай құн дауы, жер дауы, жесір дауы, мал дауы секілді күрделі тараулардан құралады. Осы орайда кеңестік дәуірдегі коммунистік ақпарат көздері Есім хан бір өзі әкім болу, елді жуасытып бағындыру, басқа елдерге шабуыл жасау саясатын ұстанды. Сондықтан ол қанға қан, мертіктіргенді мертіктіру, кек алу, құн төлеу, барымта, құлды сату, көп әйел алу, қалың мал төлеу, әмеңгерлікті сақтау, зекет жинау, айып салу, діни өшпенділіктер сияқты патриархалдық –ұлттық ескі салтқа арқа тіреп, соны уағыздады,- дегенді айтады [4]. Әрине, ханды құбыжық, қазақи дәстүрді сақтауға байланысты қандай да болмасын қадамды ескіліктің сарынына теңеу кеңестік идеологияның жалпыға бірдей қағидасының көрінісі болатын. Әйтпесе, бұл атаудағы «ескі жол» ұғымының кертартпалық, ескішілдік дегеннен туып тұрмағанын, керісінше, сонау бағзы замандардан ата-баба ғұрпы ретінде мирас болып келе жатқан заң дегенді білдіретінін түсіну үшін оқымысты болу міндет те емес сияқты [5]. Сонымен, Есім хан бұрыннан келе жатқан жолжоралғыларды бір ретке келтіріп, заман ыңғайына қарай оның бойына жаңа нәр береді. Сондықтан да ол халық жадында «ескі жол» ретінде бекиді. Есім хан қағидасы бойынша ауыр жазаның үш негізі бар. 1) Жан жазасы. 2) Мал жазасы. 3) Ар жазасы. Біріншіге – қылмыскерді өлім жазасына кесу жатады, екіншісіне – құн төлеу жатады. Үшіншісіне елден қуу немесе бетіне күйе жағып, мойнына құрым іліп, қара есекке мінгізіп ауылды айналдырып, масқаралау жатады. Есім хан заңы бойынша шығарылған үкімдердің жалпы саны 118 екендігін де айта кету керек. Енді солардың бірнешеуіне тоқталсақ: 1. «Қанға –қан, жанға-жан». Яғни өлтірсе өлтіру, қолын сындырса қолын сындыру, көзін шығарса көзін шығару. 2. Құн. Яғни өлімді құнмен алмастыру. (Бұл үшін құнікер жағының келісімі болуы керек) Құнның мөлшері ер адам үшін 1000 қой, әйелдер үшін 500 қой. 3. Ақсүйектер құны қарапайым ер кісінің құнынынан жеті есе артық. Яғни 7000 қой. Ақсүйек әйелдер құны 3500 қой. 5. Өнер құны. Өлген кісі асқан өнер иесі болса, онда өнері үшін төленетін үстеме құн. Мөлшері 1000 қой. 17. Жүкті әйел өлім жазасына кесілмейді. 33. Қандықолды қолдап, қуаттаған ру бүкіл халық алдында жауапты, олармен қарым-қатынас үзіледі. 34. Құн дауы 50 жылда өшпейді. Атадан балаға ата кегі ауыса береді. 41. Әкесі ұлын сүндетке отырғызуға, үйлендіруге, енші беруге міндетті. 48. Қазақтар үшін 7 атаға дейін қыз алысуға тиым салынады. 58. Қылмыскерді анықтау үшін екі-үш куә болу керек. 80. Билік тұқым қуаламайды. 86. «Зекет» малдан алынады.(1/40 бөлігі) 87. 4 әйел алуға рұқсат етіледі. 109. Хан, сұлтан және билер әр жылдың мамыр айында «Кеңес» өткізіп, елдің ішкісыртқы ең түйінді мәселелерін шешіп отырсын. 111. Бұл шешімді келесі «Кеңес» не «Мәжіліске» дейін ешкімнің де бұзуға хақысы жоқ. 112. Хан қарап шешкен дау мәселесі – ең соңғы тұжырым. Оны қайта қарауға ешкімнің хақысы жоқ [6]. Есім ханның шығарған заңында жер-су мәселесіне, жайлау-қыстауға көшіп-қону барысында болып тұратын күрделі дау-жанжалдарды шешуге қатысты ережелер де бар. Заңда ата-қоныс мекеніндегі жер-су мен жайылымға иелік ету үшін талапкерге қойылатын салт-сана заңдарының белгілері көрсетілген. Олар: талапкердің ата-анасының басына қойылған құлпытасы, қазылған арық, егілген егіннің атыздары, құрылған шығырдың орыны, қырманның ізі, соғылған бөгеттің қалдығы, қазылған құдықтың орны, малдың қысқы көңі, қойдың күзгі түнегі, тұрғызылған қарақшы, үйілген омақа бекітілген ағаш, егілген бақша, салынған там, соғылған қора, салынған шеген, қазылған ошақтың орыны және тағы да басқа, осындай жәдігерлердің болуы. Жоғарыдағы аталған белгі-мұралардың қайсыбірі болса да талапкердің әкесінің, болмаса бабасының, яки туысқан –туғанының біреуінің еңбегімен істеліп, бір кездерде оның қоныстанып-мекендегені анықталса, ол жерді даулап талап етуші кейінгі иеленушіден сөзсіз қайтарып алған. Ол жерден соңғы мекендеушінің алып кете алмайтын ғимарат, қора –жай , бау –бақша салынған күрделі жайларының тұрарлық бағасы бейтарап үш кісінің кесімі бойынша істеушіге төленген. ХҮІІ ғасырдың аяғы мен ХҮІІІ ғасырдың басында хандық билік жүргізген, үш жүздің басын қосқан Тәуке хан (1680-1718) жоғарыда аталған жарғыларды дамытып, үш жүздің билері Төле, Қазыбек, Әйтекелердің және елдің басқа да білгір адамдарының қатысуымен Оңтүстік Қазақстандағы Күлтөбеде кеңес өткізіп жаңа заң қабылдаған. Бұл заң халық арасында «Жеті жарғы» аталынып кетті. «Жеті жарғы» атына сай жер дауын, жесір дауын, мал дауын, жан дауын, құн дауын, мүлік дауын және елдің мәселелері мен хандық билік мәселелерін қарайтын заңдар жиынтығы болып табылады. «Жеті жарғы» немесе Тұңғыш қазақ конституциясы аталынып кеткен «Тәуке ханның заңдары» жазбаша күйінде Қожа Ахмет Иассауи мұражайының экспозициясында сақталынып, осы жазбалардың көшірмесі жамағатқа жеткізіліп отырғандықтан, оның әрбір бабын қайта қаузау міндетті емес те шығар. Тек билік, яғни үкім шығару хақында бірер сөз айтпақшымыз. «Жеті жарғы» бойынша бірінші сот билігін билер жүзеге асырған. Хан мен сұлтандар екіншісі инстанциядағы сот ретінде ауыр қылмыстарды және азаматтық істерді, яғни дауларды қараған. Атап айтсақ, рулар мен ауылдар арасындағы дау-дамай, төрелер мен рулардың белгілі алпауыттарын өлтірген адамдардың қылмыстық істері, сұлтандар арасындағы ерегіс даулар. Аса күрделі деген істерді хан –сұлтандар халықтың және билердің қатысуымен қараған, өлім жазасын да солар кескен. Сол кезеңдегі қазақ қоғамында әділ билерге ғана барлық істерді қарауға рұқсат берілген. Билер дауды жәбірленуші мен талапкердің шағымы болған жағдайда ғана қарап отырған. Ол кезде қазіргідей тергеу, қайта тергеу деген жоқ. Сондықтан билер істі қарағанда қандай да бір шешімге келуі тиіс болған. Ол, тіпті жауапкер өзінің рубасы болса да істі қарай берген, тек іс басталмай тұрып жәбірленуші жақ қарсылық білдірсе ғана қарамаған. Екі жақтың бидің алдына қамшыларын тастауы олардың дауды қарауға қарсылықтары жоқ екендігін білдірген. Іске куәларды шақыру міндеті ол кезде талапкердің өзіне жүктелген. Егер де куә келмесе бидің өзі күштеп шақыртуға хұқылы болды. Сондай-ақ келген куәлардың жауаптары дұрыс болуы үшін оның туыстары ант-су ішкен. Әйелдер, қылмыскердің жақын туыстары, жас балалар, айып алғандар, ақыл-есі кемдер, құлдар, күңдер істе куә бола алмаған. Хан –сұлтандар, билер мен басқа да дәрежелі адамдар ант-су ішпеген. Бұл да таптық белгінің бір көрінісі болса керек. Іске 2-3, не одан да көп куә шақыртылып отырған. Ал, егер де куәлар болмаса, онда би істі қарауда екі жақтан да белгілі адамдардың антын алып отырған. Ал жауап берушіге ешкім ант-су ішпесе, ол айыпты болған. Соттың, яғни бидің үкімі әдетте ауызша шығарылатын. Қазылық еткені үшін билер мен аралық билерге істе белгіленген құнның оннан бірі тиесілі болған. Істің аяқталғаны жөніндегі ишараны бейтарап, бірақ елге белгілі адам білдіріп, жіпті қиятын болған. Мұны ала жіп кесу дейді, бұл: «егер кімде –кім осы шешімге келіспей, қайта дау тудырса, онда ол адам осылай бөлшек –бөлшек болып кесіліп тасталынады»,-делінген ұғымды білдірген. Ал, айыпты кісі бидің шешімін орындаудан бас тартса, не ауылдың ақсақалы дауды шешуден әдейі қашқақтаса, сөйтіп қылмыскерге қамқорлық жасаса, онда талапкер ауылдағы ру басының рұқсатымен өз малын барымтамен қайтарып ала алған. Бірақ, ол барымтамен әкелген малының саны талап етіп жүрген малының санына барабар келетіндігіне ру басының көзін жеткізуі тиіс болған [7]. Көшпелі қоғамдағы құқықтық қатынастарды реттеген тұңғыш қазақ конституциясын қабылдағаннан кейін қазақтарды ұлт ретінде сақтап қалуға байланысты, біздің мемлекеттілігіміздің ең күрделі кезеңі (ХҮІІІ-ХІХғ.ғ.) орын алды. Жоңғарларға қарсы жүргізілген күрес, кейіннен қоқандықтарға қарсы ұлт-азаттық бас көтерулер мен шекара маңындағы толастамаған қырқысулар қазақ хандарын Ресеймен кіріптарлық дипломатиялық байланыстар орнатуға мәжбүрлеген еді. Осылай, 1716 жылдың 13 қыркүйегінде Орта жүздің ханы Қайып хан Тобылдағы Сібір губернаторы М.Гагаринге Ресеймен бейбіт қарым –қатынаста тұруға мүмкіндік беру жөніндегі өтінішін жолдаса, сәл кейінірек 1731 жылдың 19 ақпанында Анна Иоановна патшайымның Кіші жүздің ханы Әбілқайырды Ресей бодандығына алу туралы грамотасы жарияланған болатын. 1823 жылы Ұлы жүз сұлтандары мен билері және басқа да атақты атқамінерлері Александр Павлович патшаға бодан болуға ант берген еді. Нәтижесінде 1824 жылы «Орынбор қырғыздары» туралы, кейінірек «Сібір қырғыздары» туралы ережелер қабылданып, метрополияның қазақ жеріндегі жағдайы нығая берді. 1864 жылы Ұлы жүздің қалған бөліктерін (Әулиеата, Шымкент, Түркістан) басып алғаннан кейін, Ресей патшалығы оларды өз қарамағындағы Түркістан генерал-губернаторлығына кіргізеді. Осылай, үш генерал –губернаторлыққа бөлініп, тоз-тозы шыққан қазақ жеріне ХІХ ғасырдың соңғы ширегінде келімсек –мұжықтардың қаптауы жағдайды тым ауырлатып жіберген еді. Осы уақыттарда тынымсыз жүргізілген ұлт –азаттық күрес (С.Датов, К.Қасымов, Байзақ Мәмбетұлы және т.б. бастаған) 1917-ші жылғы Ресейдегі қос революцияға жалғасып, қорытындысында қазақ жеріне большевиктік билік орнаған еді. Кеңестік билік қазақ жерлерінің РКФСР құрамындағы, біртұтас республика болып бірігуіне үлкен ықпал жасады. 1920 жылдың 26 тамызында РКФСР құрамындағы Қырғыз Автономиялық Кеңестік Социалистік Республикасы (КАКСР) құрылады. 1924 жылдың 31 қаңтарында Кеңестердің 2-ші Бүкілодақтық съезі бекіткен КСРО Конституциясы негізінде 1924 -1925 жылдары жүргізілген Орта Азиядағы межелеу нәтижесінде қазақ жерін КАКСР –і құрамына біріктіру процесі (үрдісі) аяқталған болатын. Осылай, Қазақ елі 185 жылдан кейін өзінің территориялық тұтастығы мен мемлекеттілігін қайта қалпына келтіріп, сонымен бірге 1925 жылдың 15-19-шы сәуірі аралығында Қызылордада өткен Қазақ АКСР-інің 5-ші съезінде халықтың және республиканың дұрыс аты қайтарылып, еліміз Қазақ АКСР-і болып аталынады. Оның негізін құрушы халық қазақтар деп дұрыс аталына бастады. 1936 жылдың 5 желтоқсанында Кеңестердің төтенше 8-ші Бүкілодақтық съезінде қаюылданған КСРО Конституциясы негізінде Қазақ АКСР-і одақтық статусқа ие болды. Әйтсе де унитарлық Одақтық мемлекеттің құрамында Қазақстан де-юре дербес республика саналғанымен, іс жүзінде олай болмағаны белгілі. Осыдан 40 жылдан астам уаұыттан кейін 1977-ші жылдың 7-ші қазанында КСРО Жоғарғы Кеңесінің кезектен тыс 7-ші сессиясында қабылданған КСРО Конституциясы Одақ көлемінде дамыған социалистік қоғам құрылды, – деп дақпырт қылғанымен, тоталитарлық жүйеге негізделген қоғамның құрдым кетіп бара жатқаны белгілі болып қалған еді. Адам бостандығын тежеген тоталитаризмнің елдің экономикалық және әлеуметтік жағдайын көтере алуы неғайбыл болатын. Мұнымен қоса әкімшіл-әміршіл жүйе ұлттық сана-сезімнің өрістеуін қатаң басып отыруға тырысты. Бұл 1986 –шы жылдың желтоқсанындағы Алматыда болған демократиялық пиғылдағы жастардың көтерілсі күштеп, аюандықпен басу кезінде анық кқрінген еді. Дегенмен, Мәскеудің бұлай басқаруына қарсы болған Бакудегі , Вильнюстегі, Тбилисидегі көтерілістердің соңы «тәуелсіздік шеруіне» ұласып, қортындысында, 1990 жылы 25 қазанда Республика Жоғарғы Кеңесі Қазақ КСР-інің мемлекеттік егемендігі туралы декларация қабылдады. 1991-ші жылдың 10-шы желтоқсанында бүкіл халық сайлаған тұңғыш Президент қызметіне кірісті, ал 1991-ші жылдың 16-шы желтоқсанында Жоғарғы Кеңес Қазақстан Республикасының өз трриториясындағы бүкіл өкімет билігі өз қолында, ішкі және сыртқы саясатын дербес белгілейтін және жүргізетін демократиялық мемлекеттің мемлекеттік тәуелсіздігін жариялады. Қазақ Кеңестік Социалистік республикасы Қазақстан Республикасы болып аталды Республика тарихында жаңа кезең басталды. Тәуелсіз Қазақстанның алғашқы Конституциясы 1993-ші жылдың 28-ші қаңтарында Қазақстан Республикасының ХІІ-ші шақырылған Жоғарғы Кеңесінің 9-шы сессиясында қабылданды [8]. Жоғарғы заңдық күші бар акт ретінде Қазақстан Республикасының жаңа Конституциясы ұлттық-мемлекеттік тәуелсіздігіміздің негізін қалай алды. Дегенмен, Конституция бір жағынан нарықтық және демократиялық қайта құрулардың жүзеге асуына жағдай жасаса, екінші жағынан билік мәселесінде түсініспеушілік тудырды. Атап айтар болсақ заң шығарушы және атқарушы биліктердің арасындағы өкілеттіліктер дұрыс анықталмады. Мұның өзі – мейлі тіл мәселесі болсын, мейлі жерге жекеменшілік пен азаматтық алу мәселесі болсын, көп жағдайда екіұдай пікірлер туғызып, халықтың басым көпшілігі тарапынан түсініспеушлікке апарып соқты. Нәтижесінде, Қазақстан Республикасы Конституциялық соты 1994 жылдың 7 наурызында сайланған Қазақстан Республикасы Жоғарғы Кеңесінің өтініші бойынша 1993 жылдың желтоқсанында шақырылыған Жоғарғы Кеңестің өкілеттілігін тоқтатты. Сонымен, Жаңа Конституция құру қажет болды. Қазақстан Республикасының жаңа Конституциясының мәтіні 1995 жылдың 30 тамызында өткен референдум бойынша қабылданды [9]. Әрине, Конституция қабылданбай тұрып халықтық талқылаудан өткен еді. Жалпы , Қазақстан бойынша жобаны талқылауға 33 мың ұжым, соның ішінде 3 миллион азамат қатысыпты. Осындай талқылаулар кезінде жобаға байланысты 33 мыңнан астам ұсынысар мен ескертулер түскен. Конституцияның 55 бабына 1100 түзетулер мен толықтырулар енгізілген. Жаңа Конституция бойынша Қазақстан мемлекеттік дамудың демократиялық түрін таңдады. Ата заңымыз бойынша Қазақстан Президенттік басқару формасындағы республика болып табылады. Мемлекеттік басшы Конституцияның мызғымастығын, азаматтардың құқы мен еркіндігінің кепілі болып саналады. Дегенмен, Қазақстан Республикасы Конституциясының негізгі принципі болып – Қазақстандағы мемлекеттік биліктің негізгі көзі ретінде оның халқы танылатындығы белгілі. Мұның өзі жалпы алғанда халықтың, жекелей алғанда әрбір азаматтың сайлау немесе сайлану арқылы мемлекеттің кез-келген билік сатысында болуына шек келтірмейтіндігін көрсетеді. Олай болса, осындай мүмкіндіктерді пайдалана отырып Отанымыздың өркендеуіне саналы да сапалы түрде атсалысқанымыз абзал. ПАЙДАЛАНЫЛҒАН ӘДЕБИЕТТЕР 1 Ә.Марғұлан «Қасым ханның қасқа жолы», Қазақ ССР қысқаша энциклопедиясы. – Алматы: «Қазақстан», 1984. – 295 б. 2 Қазақтың Ата заңдары. Редакциясын басқарған И.Т.Тасмағанбетов. – Алматы: «Жеті жарғы», 2004. – 12 б. 3 С. Куттыкадам. Дао Алтая. – Алматы: Издательский дом «Библиотека Олжаса», 2013. – 257 б . 4 Қазақ ССР қысқаша энциклопедиясы. 1-т. – Алматы: «Қазақстан» 1984. – 233 б. 5 Қ.Салғараұлы Қазақтар. – Алматы: «Өнер», 1995. – 212 б. 6 М.Мағауин. Есім хан және оның заманы. Қазақ әдебиеті. 1993, №10. 7 «Қазақстан тарихы» Көне заманнан бүгінге дейін. Бес томдық. – Алматы: «Атамұра», 2010. – 437 б. 8 Бурханов К.Н., Султанов Б.Г., Аяган Б.Г. Современная политическая история Казахстана (1985-2006 гг.). Издательский центр Иститута истории и этнологии им. Ч.Ч.Валиханова. – Алматы, 2006. – 76 с. 9 Казахстан – 10 лет независимости. Этапы развития. Центр внешней политики и анализа. – Алматы. ЦВПА, 2002. – 24 с.

КОНСТИТУЦИЯ БІЗДІҢ ӨМІРІМІЗДІҢ НЕГІЗІ

Қазақстан Республикасының Конституция күні жақындап қалды. Бүгінгі таңда Конституцияда бекітілген демократиялық институттар және адам мен азаматтың құқықтары толықтай қамтамасыз етілді деп айта алмаймыз. Осыған қарамастан, Қазақстан Республикасы жиырма бес жылдық тәуелсіз даму барысында көптеген жетістіктерге жетті – нарықтық экономиканың негізі құрылды, өнеркәсіп пен ауыл шаруашылығы дамуда, мемлекеттік органдардың біршама жаңартылған жүйесі жұмыс істеп жатыр, көппартиялық жүйені құру және демократиялық институттарды қамтамасыз ету бойынша белгілі қадамдары ол бар.

Біздің еліміз ТМД және Шығыс Еуропа арасында экономикасын дамытудың көптеген бағыттары бойынша көшбасшылардың қатарына кіретіндігімен, елде тартымды инвестициялық ахуалдың жақсаруымен ерекшеленеді, сондай-ақ әртүрлі діндерді уағыздайтын елде жүзден астам ұлттар мен ұлыстардың тыныштығы сақталуда. Мұның бәрі – Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың айқындалған саясатының нәтижесі, сонымен қатар халқымыздың өз мемлекетін, экономикасын және қоғамын қалпына келтіруге белсенді қатысуында.

Демократиялық мемлекет пен қоғам бірден қалыптаспайды, бұл үшін бір емес бірнеше ұрпақтың еңбегі қажет, менталитетімізде және жалпыадамзаттық құндылықтарға деген көзқарасымызда көп нәрсені өзгерту керек, өмірдегі жағымсыз құбылыстарды түбірімен жою қажет.

Әрқайсымыз осы жағымсыз көріністерге қарсы тұра білуіміз керек, қиын өмірлік жағдайлардан оңай жол іздемей, ар-ұжданымыз бен заңға жүгінуіміз керек. Әрине, адал және принципті болу қиын, бірақ біз бұған ұмтылуымыз керек, өйткені біздің құқықтарымыз бен бостандықтарымыз бізге Конституция мен еліміздің Негізгі Заңымен берілген.

Мүмкін біреу мені осы айтулы сөздер үшін айыптайтын шығар, бірақ мен заң талаптары мен жалпыға танылған этикалық стандарттарды бұзғаннан гөрі адал және құрметті адам болу оңай деп санаймын.

Біздің халқымыз Конституция күні қарсаңында қол жеткізілген жетістіктермен мақтана алады. Елімізде мемлекеттілікті, демократиялық институттарды, нарықты, әлеуметтік-бағытталған экономиканы дамытуға, құруға, бейбітшілік пен тыныштыққа бағытталған азаматтық қоғам құрудың барлық алғышарттары жасалды.

Мемлекеттік құрылыс процесі үздіксіз, ол мемлекет болғанға дейін жалғасады. Мүмкін өмір бізден кейбір түзетулерді, соның ішінде конституциялық өзгерістерді талап етуі мүмкін. Бірақ бір нәрсе нақты айқын – соңғы бес жылдағы қолданыстағы Қазақстан Республикасы Конституциясының негізінде оның дәйектілігі мен тиімділігі дәлелденді, оның негізгі ережелері осы күнге дейін өзекті болып табылады.

Еліміздің Негізгі Заңы біздің алдымызда биік мақсаттарға – әлемдік қоғамдастыққа интеграцияланған тәуелсіз, экономикалық тұрғыдан дамыған

мемлекет құру, оның азаматтарының гүлденген және лайықты өмір сүруін қамтамасыз ететін негізгі құжат болып қала бермек.

Демократиялық қоғамның биік мұраттарына ұмтылу, ежелгі қазақ жерін мекендеген халықтар арасындағы өзара сыйластық пен достық, мәдениеттердің енуі, мемлекеттік органдардың үйлесімді жүйесі – осының бәрі Негізгі Заңда нақты көрініс тапты.

Конституция күнін мемлекет өміріндегі маңызды оқиға ретінде қабылдауы керек деп санаймын. Қолданыстағы Конституция әр адамның өміріне үлкен әсер етеді, өйткені ол оның құқықтары мен міндеттері жүйесін, оларды жүзеге асырудың кепілдіктерін бекітеді.

Конституция – қоғам мен мемлекеттің негізгі заңы, олардың дамуының негізгі мақсаттары мен қағидаларын, экономиканы, әлеуметтік және рухани өмірді ұйымдастырудың негіздерін, мемлекеттік механизмнің жұмыс істеу негіздерін белгілейді.

Жамбыл облыстық «Вынхуа» дүнгендер этномәдени бірлестігінің мүшесі,

облыстық ҚХА Аналар кеңесінің өкілі

Нұралиева Динара Хаттамқызы

Ата заң – қоғамымыздың тұрақтылығының кепілі

Қазақстанның бүгінгі жетістіктері 1995 жылы 30 тамызда республикалық референдумда қабылданған Конституциямен тығыз байланысты. Қолданыстағы Конституция – бұл біздің негізгі заңымыз, ол қазақстандық қоғамның даму заңдылықтарының ең жоғары заңдық көрінісі болып табылады. Қазақстан Республикасының Конституциясы адам мен азаматтың жалпыға бірдей құқықтары мен бостандықтарына, еркін сайлауға, мемлекеттік биліктің бірлігі және билікті үш тармаққа бөлу қағидаттарын жүзеге асыруға, жергілікті мемлекеттік басқару және өзін-өзі басқару жүйесінің жұмыс істеуіне кепілдік береді.

Конституцияның прогрессивтілігі, ең алдымен, оның кіріспесінде көрсетілген құндылықтарда жатыр. Бостандық, теңдік пен келісім мұраттары, әлемдік қоғамдастықтан лайықты орын алуға ұмтылу, қазіргі және болашақ ұрпақ алдындағы жауапкершілік – бұл Конституциямен көрсетілген біздің республиканың басты идеологиялық қағидалары. Негізгі заңда біртұтас ұлт қоғамы мен мемлекет тіршілігінің негізгі моральдық негіздері бар. Ол Қазақстан Республикасының барлық нормативтік құқықтық актілерінің иерархиясында ең жоғары деңгейге ие, сондықтан біздің елдегі барлық заңдар мен кез-келген заңға тәуелді актілер Қазақстан Конституциясына қайшы келмеуі керек. Республика Конституциясына сәйкес мемлекеттік биліктің бірден-бір қайнар көзі – Қазақстан халқы.

Еліміз бүкіл әлемге 100-ден астам ұлт өкілдерінің достық қарым-қатынасын берік ұстану арқылы үлгі болып отыр. Әрбір Қазақстан азаматының өмірі – біздің республикамыздың тарихының кішігірім бөлшегі, бұл жаңарып жатқан қоғамдағы адамдардың психологиясын сипаттайтын қағидаларға негізделген ұлттық келісімді растау, ұлттық және халықаралық мүдделердің үйлесімі болып табылады.

Біз үшін Конституция күні мерекесі – бұл Қазақстанның демократиялық таңдауының тарихи дұрыстығының және мемлекеттік механизмдерді жетілдіруге барлық қазақстандықтардың қатысуының маңыздылығының тағы бір расталуы.

Негізгі заң біздің басты бағытымыз бен өмірлік жолымызды айқындайды. Ең алдымен бұл біздің еліміздің тұтастығын айшықтай түсері анық. Сондықтан әрбір Қазақстан азаматы біздің Ата Заңымызды құрметтеуге міндетті.

Жамбыл облысы Меркі аудандық

«Ахыска» түрік этномәдени бірлестігінің төрағасы

Османов Айваз Магадиевич

Бірлік түбі – береке

Иә, ауызбірлік пен түсіністік, қарапайым сыйластық үстемдік құрған жерлерге қашанда нәтижелі істердің үйір болатыны белгілі. Біздің елімізде қалыптасқан ұлттар тұтастығы мен халықтар достығының арқасында бүгінде мемлекетіміз өркендеп, ілгері басып келеді. Біздің мемлекетіміздің басты жетістігі еліміздің халықтарының ұлтаралық және конфессияаралық келісімі, өзара түсіністігі мен сыйластығы болып саналады. Әлемдік тарихта әртүрлі ұлт өкілдерінің бір жерде, бір елде бірлесіп өмір сүруі – әсте де тың құбылыс емес. Бұл ретте, Қазақстанның көпұлттылығы ғасырларға созылып, уақыттардан жалғасын тауып, сабақтасып келетіндігін мысалға алсақ болады. Болмашы келеңсіз оқиғалардың ұлттар арасына іріткі салып, татулыққа тигізіп жатқан сызатын тілге тиек еткім келіп отыр.

Көпұлтты халықтың татулығын берік ұстау үшін елімізде орын алып жатқан тұрмыстық сипаттағы келеңсіз жағдайлардың ұлтаралық қақтығысқа айналып кетпеуін қадағалауға тиіспіз.

Татулықты ту еткен халқымызға бұл жат қылық екені анық. Сананың саяздығы, әлеуметтік желіде келеңсіз пікірлердің белең алуына себепші болып отыр. Көзбен көрмеген дүниені дүрбелең дауға айналдырып, іріткі салған коментаторлардың араңдатушылықтарына мән бермеулеріңізді сұраймын. Бірлікті ыдырататын күншілдік, іштарлық, араздық сынды жағымсыз қасиеттерден бойды аулақ салуға шақырамын.

«ӘУЛИЕ АТА» қазақ мәдени орталығы төрағасының орынбасары,

Жамбыл облысы ҚХА Аналар кеңесінің мүшесі Айгүл Кабиева

Миражапова құттықтау

Қазақстанның Тұңғыш Президенті – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың «Ядролық сынақтардан азат әлем үшін чемпион» мәртебесіне ие болғаны менің көңілімді аса қуантып отыр. Бастаманы ядролық сынақтарға жаппай тыйым салу шарты ұйымының атқарушы хатшысы Лассина Зербоның келелі мәселені көтеріп, алғашқы заңды тыйым ретінде ғана емес, сонымен бірге Халықаралық күнді белгілеу үшін маңызды негізге алғанына рахмет!!.
Елбасының арқасында еліміз бүкіл әлемге ядролық қарудан бас тартқан бейбіт өмірдің жаршысы ретінде танылып жатыр. 29 жыл бұрын қабылданған шешімнің жемісін жеп отырғанымыз қазақ елі үшін үлкен мәртебе.
Тұңғыш президентіміз Нұрсұлтан Назарбаевтың жарылыстардың үнін өшірген Семей сынақ алаңын жабу туралы Жарлығы – еліміздің ең басты жетістігі. Талай «тар жол, тайғақ кешуден» өткен қазақ елімнің көрер жарығы әлі де алдыда екен ғой?! «Ядролық сынақтардан азат әлем үшін чемпион» мәртебесіне ие болған Елбасымызды шын жүректен құттықтай отырып, еліміз аман, жұртымыз тыныш болса екен деген тілек айтамын! Қазақ елінің ендігі жерде акжарылқап заманда өмір сүретініне кәміл сенемін!!

Жамбыл облыстық Қазақстан халқы ассамблеясы
Аналар кеңесінің төрайымы
Миражапова Мухаббат Сайдуллаевна

Сабри Асанович құттықтау

Атом бомбасынан қазақтың көрген азабын айтып тауысу қиын. Кеңес Одағы артынша Семейде 1949 жылдың 29 тамызында 22 тонналық ядролық бомбаның алғашқы сынағын өткізді. Қуатты жарылыстан аймақ бір мезетте радиациялық күлге оранған.
Мәліметтер бойынша Семей жерінде 40 жыл бойы сынақтан өткен ядролық зарядтардың жиынтық қуаты Хиросимаға тасталған атом бомбасынан 2,5 мың есе асып түседі екен. Яғни, бір мезетте 350 млн адамның өмірін жалмауға қауқарлы. Семей полигонында өткізілген соңғы ядролық жарылыс 1989 жылдың 19 қазанында болды. Осыдан кейін, яғни 1991 жылдың 29 тамызында Семей полигоны Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың жарлығымен жабылды. Елбасымыздың арқасында еліміз егемендігін алғаннан кейін полигон жабылып, өз еркімен ядролық қарудан бас тартқан алғашқы мемлекет біз болдық.
Ел ішінде ұлтаралық татулыққа дем бере отырып, Тәуелсіздік алғанға дейінгі қалыптасқан жағдайды бірден өзгертуге әрекет жасамады. Есесіне мемлекет басшысы ұлттың ұзақ уақыттағы арман-тілегін жүзеге асыруды ұзақ мерзімді даму сатыларына негіздеді. Мемлекеттік тілімізде, қазақы ұғым-түсінік тұрғысынан алғанда «батпандап кірген аурудың мысқалдап шығатын» заңдылығын ұмытқан жоқ, қарапайым халықтық философияның түйінді тұсын алыс мақсаттарға арқау ете білді. Оған қоса, бірнеше ғасырға созылған бодандық езгіден есеңгіреген елдің болашағын тыныштықпен байланыстырды. Қару тұрған жерде тыныштық болмайтынын тереңнен түсінді, сөйтті де ядролық қарудан өз еркімен бас тартты.
Басқасын айтпағанда жаңа заманаға сай экономикасы мен қорғанысы жағынан да дербес саясат жүргізіп көрмеген Қазақстанның сол тұстағы жағдайы қорғансыздың күнімен бірдей еді. Сондай бір сындарлы тұста қолда бар қарудан бас тарту аса үлкен ерлік пен болашаққа деген көреген сенімді қажет ететін еді. Осындай өжеттілік пен қайраттылық танытқан Тұңғыш президентіміз Н.Назарбаевтың алапат қарудан бас тарту шешіміне орай берілген бұл ризық берекелі мәртебе деп сенімді айта аламын!
Қазақ елі аман болсын!
Жамбыл облыстық «Барбанг» күрділер ассоциациясының өкілі, облыстық Қазақстан халқы ассамблеясы Ақсақалдар кеңесінің мүшесі Асанов Сабри Асанович

Айгүл Қабиевна құттықтау

Еліміз егемендігін алып, өз алдына жеке мемлекет болғалы да ширек ғасырдан асып барады. Осы уақыт аралығында Қазақстанның әлем елдері арасында беделі артып, ішкі даму сатыларында да талай биіктерді бағындырғанын көз көрді, көңіл сенді. Бірқатар халықаралық ұйымдарға жетекшілік етті, ауқымды іс-шараларды абыроймен атқарып шықты. Ел тізгінін ұстаған Нұрсұлтан Назарбаевтың бұл бағыттағы атқарған істерінің орны бөлек екені шындық, соның ішінде халықралық кеңістікте әлем елдерін бейбітшілікке шақырып үн қатуы адамзат баласының алдағы тағдыры үшін аса маңызды бастама болатын. Елбасымыз елішілік қатынастарда, сондай-ақ сыртқы саясатта да осы бастамасын сөзімен де, ісімен де жандандыруға бар күшін салды. Ядролық сынақтарға жаппай тыйым салу шарты ұйымының атқарушы хатшысы Лассина Зербо Қазақстанның ядролық қарусыз әлем құрудағы жаһандық күш-жігерге жетекшілік кезіндегі ерекше тарихи үлесін ескере отырып, өз ниетіне қарай Нұрсұлтан Назарбаевқа жаңа мәртебе беру туралы бастама көтерген екен. Елбасының 1991 жылы 29 тамызда әлемнің ең ірі ядролық полигондарының бірі – Семей ядролық полигонын жабу туралы шешімі адамзат тарихындағы бұрын-соңды болмаған тарихи жетістік!
Бұл жаңалық, қазақ халқы үшін зор сүйінші іспеттес. Қазақ елім, дана елім үшін мақтана да, масаттана да отырып, Тұңғыш Президентіміз, мемлекет көшбасшысы – аса қадірлі Нұрсұлтан Әбішұлын осынау баға жетпес жаңа мәртебесімен құттықтаймын! ​Бұл лайықты мәртебе тек Елбасына ғана емес, күллі қазақ еліне берілген ризық, береке!
Жер жүзін бейбітшілік жайласын, адамзат!

Жамбыл облыстық «Әулие Ата» қазақ мәдени орталығының
мүшесі, Аналар кеңесінің өкілі Кабиева Айгүл Кабиқызы

Жамбыл облысы ҚХА жалпыреспубликалық «Мың алғыс» акциясын бастады.

Мемлекеттің басты байлығы адам десек, әрбір жанның  аман-саулығын бақылайтын ол әрине, ақ халатты абзал жандар. Республика көлемінде мұсылмандардың ұлық мерекесі Құрбан айт қарсаңында Қазақстан халқы Ассамблеясы медицина қызметкерлерін құттықтауға арналған «Мың алғыс» акциясын бастады. Өз кезегінде Жамбыл облысы ҚХА этномәдени бірлестіктерінің өкілдері мен белсенділері Құрбан айттың бірінші күнінде адам жанына араша  болған жандардың отбасыларына қолдау білдірді.

Облыстың ақ халатты абзал жандары биыл жүздеген адамның өміріне араша түсті. Акция медицина саласында еңбек етіп жатқан әлеуметтік осал топтағы отбасыларға азық-түлік себеттерімен жәрдем көрсету болып табылады. Аталған азық-түлік жинағының ішінде қант , күріш, күнбағыс майы, ұн  секілді өнімдер бар. Сондай-ақ, балалар үшін тәтті нан өнімдері де қарастырылған.

Сауапты істе атсалысқан этномәдени бірлестіктер, Аналар кеңесі, «Жаңғыру жолы» жастар қозғалысының еріктілері мен мекеме қызметкерлері акцияның алғашқы күнінде-ақ ,  400 000 теңге қаражат жинап әлеуметтік жағдайы төмен 50 отбасыға азық-түлік себеттерін үлестірді. Атап айтсақ, Ұйғыр этномәдени бірлестігі акция аясында көпбалалы отбасыға  60 000 теңге көлемінде көмек көрсетті. «Вайнах» Жамбыл шешен-инғұш мәдени орталығы» қоғамдық бірлестігінің басшысы Рамзан Сапиевич бастаған белсенділер, Қордай ауданында еңбек етіп жатқан 14 медқызметкердің отбасына азық-түлік себеттерін үлестірді. Көрсетілген көмектің жалпы соммасы 200 000 теңгені құрайды.  Жамбыл облысы ҚХА «Мың алғыс» жалпыреспубликалық акциясының бірінші күнінде  жалпы соммасы 660 000 теңге көлемінде қайырымдылық жасады.

Айта кету керек, аталған акция 3 күнге созылады. Аудандағы аналар кеңестері, қоғамдық келісім кеңестері, этномәдени бірлестік мүшелері қайырымдылық көрсететін болады.  Сонымен қатар, акция қасиетті құрбан айт мерекесінде халықты қайырымдылыққа шақыруға, төтенше жағдай кезіндегі көмекке мұқтаж жандарға жәрдем беруге бағытталған.

 

Жамбыл облысы әкімі аппараты

«Қоғамдық келісім» КММ

Баспасөз қызметі орталығы

Жамбыл облысы ҚХА жалпыреспубликалық «Мың алғыс» акциясын бастады.

Мемлекеттің басты байлығы адам десек, әрбір жанның  аман-саулығын бақылайтын ол әрине, ақ халатты абзал жандар. Республика көлемінде мұсылмандардың ұлық мерекесі Құрбан айт қарсаңында Қазақстан халқы Ассамблеясы медицина қызметкерлерін құттықтауға арналған «Мың алғыс» акциясын бастады. Өз кезегінде Жамбыл облысы ҚХА этномәдени бірлестіктерінің өкілдері мен белсенділері Құрбан айттың бірінші күнінде адам жанына араша  болған жандардың отбасыларына қолдау білдірді.

Облыстың ақ халатты абзал жандары биыл жүздеген адамның өміріне араша түсті. Акция медицина саласында еңбек етіп жатқан әлеуметтік осал топтағы отбасыларға азық-түлік себеттерімен жәрдем көрсету болып табылады. Аталған азық-түлік жинағының ішінде макарон өнімдері, күріш, күнбағыс майы, ұн  секілді өнімдер бар. Сондай-ақ, балалар үшін тәтті нан өнімдері де қарастырылған.

Сауапты істе атсалысқан этномәдени бірлестіктер, Аналар кеңесі, «Жаңғыру жолы» жастар қозғалысының еріктілері мен мекеме қызметкерлері акцияның алғашқы күнінде-ақ , әлеуметтік жағдайы төмен 50 отбасыға  азық-түлік себеттерін үлестірді. Өз кезектерінде олар да алғыстарын айтып, ризашылықтарын білдірді.  Айта кету керек, аталған акция 3 күнге созылады. Сонымен қатар, акция қасиетті құрбан айт мерекесінде халықты қайырымдылыққа шақыруға, төтенше жағдай кезіндегі көмекке мұқтаж жандарға жәрдем беруге бағытталған.