ДӘСТҮРДІ ҚҰРМЕТТЕЙМІЗ

Ағымдағы жылдың 27 қазан күні “Қоғамдық келісім” КММ-де “Бірлік, достық татулық-ажырамас әніміз!» атты фестифаль өтті. Тараз қаласы әкімдігінің ішкі саясат бөлімінің тапсырысымен жасалып отырған бұл  шараның  мақсаты – этностардың дәстүрлерімен танысу, халық және дамытуға бағытталған

Іс-шара қонақтарының арасында Жамбыл облысы ІСБ “Қоғамдық келісім” КММ басшысы Парида Мамедова, Тараз қалалық Өзбек орталығының басшысы Абдырахман Зайнутдинов, Жамбыл облысы күрд этносы Ақсақалдар кеңесінің төрағасы Әбдікәрім Сүлейманов және “Уникум” қоғамдық бірлестігі директорының орынбасары Любовь Шахова болды.

Аталған шараға № 4 орта мектеп және Панфилов атындағы №39 мектеп гимназиясының оқушылары, Жамбыл гуманитарлық, Жамбыл медициналық, Жамбыл индустриалды-техникалық колледждерінің білімгерлері бақ сынады. Барлығы бес команда ұсынылып, олардың әрқайсысы белгілі бір этностардың яғни, орыстар, өзбектер, грузиндер, дүнгендер, күрдтертердің салт-дәстүрлерін дүйім жұртқа әр қырынан көрсете білді.

Дүбірлі дода үш кезеңнен тұрды. Әуелі әр команда өз этносын таныстырып өтті. Екінші кезеңде олар дәстүрлерді көрініс ретінде көрсетті. Абай атындағы Жамбыл гуманитарлық колледжінің тобы орыс этносының дәстүрі бойынша қонақтарды нан мен тұзбен қарсы алды. Ал № 39 мектеп гимназиясы құрамасы Грузин ұлтының суретшісі Нико Пиросманидің өмірбаяны мен шығармашылығын таныстырды. Ал №4 орта мектеп құрамасы (өзбек этносы), Жамбыл жоғары медициналық колледжі (дүнген этносы) және Жамбыл индустриалды-техникалық колледжі (күрд этносы) командалары үйлену тойларынан үзінді ұсынды. Қорытынды кезеңде әр этностың шығармашылығы сынға алынды. Қазылар алқасы мен көрермендер назарына орыс, өзбек, күрд, дүнген халық билері мен грузин әндері алға тартылды.

Нәтижесінде Жамбыл медициналық жоғары колледжі мен № 4 орта мектеп топтары жеңімпаз атанды. Екінші орынды Жамбыл гуманитарлық колледжінің командасы місе тұтты. Абай атындағы Жамбыл гуманитарлық колледжінің командасы және №39 мектеп гимназиясы құрамалары жүлделі үшінші орынға жайғасты. Қатысушыларға бағалы сыйлықтар мен құрмет грамотасы табысталды.

Жамбыл облысы әкімдігінің ІСБ “Қоғамдық келісім” КММ баспасөз орталығы

90-жылдардағы композиция

Үстіміздегі жылдың 26 қазан күні Жамбыл облысы ІСБ “Қоғамдық келісім” КММ басшысы Парида Мамедова бастаған этномәдени бірлестік өкілдері ҚР Мәдениет саласының үздігі, ҚР Суретшілер одағының мүшесі, облыстық өзбек этномәдени бірлестігінің мүшесі, доцент Мұратжон Рахымжановтың «90-жылдардағы композиция» (compozisio) деп аталатын көркем тақырыптық суреттерінің  жеке көрмесін тамашалады.

Шара Жамбыл облыстық тарихи-өлкетану мұражайы жанындағы көркемсурет галереясында өтіп, Қазақстан Тәуелсіздігінің 30 жылдығына арналды. Экспозицияда барлығы 34 жұмыс бар, олардың 24-і заттай және он-ы біздің еліміздегі және шетелдегі мұражайлар мен жеке коллекциялардағы оның суреттерінің фотосуреттері түрінде қойылған. Суретші Мұратжон Рахымжановтың айтуынша, барлық шығармалар Тәуелсіздіктің алғашқы онжылдығы кезеңінде әзірленіп, жазылған. Өзгерістер үдерісі, мәдени мұраны қалпына келтіру-осының барлығы туған өлкенің тарихына арналған сюжеттік-тақырыптық композициялар жасауға шабыт берді. Суретші көрермендерге өзінің әрбір жұмысы, оның ішінде біздің тарихымыз бен өміріміздің бөлшектері туралы қызықты етіп әңгімелеп берді.

Қатысушылардың назарын “Арқандағы би”, “Ұзын аяқпен  би”, “Сүннет-тойға сыйлық” сияқты суреттер енген өзбек халықтық дәстүрлер мен әдет-ғұрыптарға арналған бірқатар шығармалар қызықтырды. Қолжазбалардың барлығы да тамашалаған  адамның жан-дүниесіне  қайталанбас ұлттық нақышты жеткізді. Бұған қоса, өткен тарихымыздан сыр шертетін тақырыптар  «Төле бидің екі адамның арасындағы дауды шешуі», «Абылай ханның кездесуі», «Бата», «Жауап алушылар серіктері», «Мазасыз отбасы», «Алаңдаулы жылқылар» және «Керуен сарайының қақпасы», «Дулати ат үстінде», «Балуан Қажымұқан»  шығармаларының фотосуреттерінен көрініс тапты. Қаламыздың тарихына айналған – “Тараз батырларына арнау”, “Айша Бибіге зиярат ету”, “М.Х. Дулати ескерткішінің ашылу күні” еңбектерінде ерекше көрініс тапқан.

Философиялық тақырыптағы  бірегей суреттер «мәңгілік», «өлмес тарих» туралы ойлануға мәжбүр етеді. Мысалға композиция ретінде Мұратжон Рахымжановтың  әр түрлі жастағы бір адамды көруге мүмкіндік беретін “Үш ұрпақтың автопортреті” аллегориясын алып қарауға болады.

Мен суретші Мұратжон Рахымжановтың шығармашылығымен бұрыннан таныс едім, – дейді Жамбыл облысы Қазақстан халқы ассамблеясы Аналар кеңесінің төрайымы Мухаббат Миражапова, –бірақ бүгін мен оның картиналарын жаңа қырынан тани түстім. Оның еңбектерінен қаламыздың тарихын байқауға болады. Көне Тараздың суреттерін көру маған қызықты болды, ескі қаламыздың өткенінің атмосферасына еніп кеткендей күй кештім.  Маған суретшінің өзіміздің өзбек ұлттық дәстүрлерімен байланысты бірқатар жұмыстары өте  ұнады.

Жамбыл облысы әкімдігінің ІСБ

«Қоғамдық келісім»КММ  Баспасөз орталығы

Ағымдағы жылдың қазан айында Тараз қаласындағы «Қоғамдық келісім» КММ-де Санитарлық-эпидемиологиялық бақылау комитетінің ресми өкілі Ержан Байтанаев Жамбыл облыстық этномәдени бірлестік өкілдерімен кездесті. Кездесу барысында екпе алудың маңыздылығы айтылды.

Іс-шараның мақсаты – ұжымдық иммунитетті қалыптастыру. Ержан Халиұлы өз сөзінде: «Жер бетін жайлаған індетті жеңудің ең тиімді жолы – вакцинация алу. Жаппай екпе алу арқылы біз COVID-19 пандемиясына қарсы тұра аламыз. Вакцина алу адамның ғана емес, бір отбасының немесе тұтас ұжымның тағдырын сақтап қалуға септігін тигізеді», – деді ол.

Оның айтуынша, екпе алған адам да ауруы мүмкін, бірақ жеңіл қалыпта өтеді. Ресми өкілдің сөзін құп алған этномәдени бірлестік басшылары жиылған жұртты екпе алуға шақырды.

Жиын соңында ресми өкіл мен тыңдаушылар арасында кері байланыс орнап, жиналғандар өздерін мазалап жүрген сұрақтарын қойып, сауалдарына тиісті жауаптарын алды.

 

 

«Қоғамдық келісім» КММ

Баспасөз қызметі орталығы

#ЕкпеАл

Үстіміздегі жылдың қазан айында «Қоғамдық келісім» коммуналдық мемлекеттік мекемесінде «Жамбыл облысының Немістер қоғамы» қоғамдық бірлестігі «Hallo, es ist Zeit für den Herbst!» мерекесі аталып өтті.

Бұл іс-шара «Erntedankfest» – «Егін жинау» науқанына арналып өткізілді.  Германияда неміс этносының салт-дәстүрі бойынша  егін жинау мерекесі қазан айының бірінші жексенбісінде атап өтіледі екен. Бұл дәстүрдің түп-тамыры – рим салт-дәстүрінен бастау алады. Неміс халқы егін-астық берекелі шықса қуанып,  оған қамқорлық жасаған «Құдайға»  алғыс айту ретінде дәстүрге сай алғыс айту түрінде өз рәсімдерін  жасаған. Сондай-ақ, ежелгі шаруалар егіннің өзіндік  өсу немесе өлім рухы бар деп наным-сенім жасаған.

Осыған байланысты бұл мереке бұрын жаман рухтарды жеңу ретінде аталып өтсе, қазіргі уақытта бұл дала жұмыстарының аяқталған күні және табиғат  сыйлықтары үшін Жаратқан Құдайға алғыс негізінде мерекеленеді.

Сонымен бірге, бұл күні шіркеуде арнайы ұйымдастыру жұмыстары жүргізіліп, Құдай үйінің қабырғалары мол өнім берген жеміс-жидектермен және гүл шоқтарымен безендіріледі.

Аталмыш іс-шарадағы құттықтау сөз сөйлеу еншісі облыстық Немістер қоғамының директоры Николай Фастқа берілді.

Мерекелік жиын вокалдық және хореографиялық концерттік бағдарламаға  ұласты.  Атап айтсақ, бишілердің орындауында “Gemüsetanz” биі ұсынылды. “Überall sind schone Bunte Farben”, “Hej Jo”, “Juwel band”, «Zicke zacke Juwel band», “Und war sie schon war noch einmal” және т.б. әндері шырқалды.

Кеш соңы көрермендердің  “Көкөніс себетін көтерген қыз” сахна қойылымын тамашалауымен аяқталды.

Жамбыл облысы әкімдігінің ІСБ

«Қоғамдық келісім» КММ Баспасөз қызметі орталығы

Ел Президенті Қ. К. Тоқаевтың қатысуымен өткен ҚХА Кеңесінде Түркістан облысының әкімі Өмірзақ Шүкеев Президент Қасым-Жомарт Тоқаевқа ҚХА Кеңесінің отырысында өз өңіріндегі этносаралық қатынастар мәселелері туралы айтып берді.

Ол Түркістан облысының күрделі этносаралық жағдайын ескере отырып, облыста этносаралық қатынастарды қалыптастыруда жаңа тәсілдер әзірленгенін атап өтті. Аймақта туындаған қақтығыстарды талдай отырып, этносаралық қатынастар картасы жасалғандығын және, оған құқық қорғау және басқа да мүдделі органдардың ерекше назар аударып, этносаралық жағдайды бақылауда ұстау қажет екенін басып айтты. Қ.Тоқаев өңір басшысынан облыста еліміздің басқа өңірлерінде жұмыс істеп жатқан “Достық үйін” ашу мүмкіндігі туралы сұрады. Шүкеев жақын арада жаңа “Достық үйінің” құрылысы басталатынын мәлімдеді.Осыған қатысты біздің облысымыздың да көрнекті аудандарында да “Достық үйлері” ашылса екен деген тілек бар. Бұл өте жақсы бастама,ұсыныс екен. Толық қолдаймын. Облысымыздың аудандарында ғажайып достық ғимараттары орын алса, олар мәдениет үйлерінен кем жұмыс жасамас еді. Этномәдени бірлестіктер өздерінің орталықтарын, кабинеттерін ашып, бір жерде шоғырландырып, әр салт-дәстүрге қатысты этнос жастары үшін түрлі үйірмелер де ашуға болушы еді. Сондай-ақ, “Балапан” телеарнасының жұмыс жүйесіне ҚХА Аналар кеңесінің мүшелерімен қатысуымен түрлі танымдық, тәрбиелік мәні бар ұлттық, этностық аннимациялар арқылы кішкентайларымызға арналған телебағдарламаларды ұйымдастыру көзделіп отырғаны мені қуантты. Бәріміз де немере сүйіп отырған жандармыз, расымен де, қай арнаны ашсақ та, шетелдік мультфильмдердің көрсетілуі басым. Сондықтан да, аталмыш телеарнаға жаңашылдық кіргізу жөніндегі телеарна басшысы Сандуғаш Кенжебаеваның жоспар- ұсынысы маған өте ұнады. Осы тұста айта кетерім- Аналар кеңесімен бірлесе жұмыс істеу арқылы ұлттық арналар жаңадан құрақ жайып өсіп келе жатқан сәбилеріміздің “Достық үйі”, “ассамблея”, “этностар” деген ұғымдарды кішкентайынан санасына сіңдіріп, таңқалушылықпен карамай, қалыпты түсінік ретінде қабылдауға тәрбиелетер еді. Сондай-ақ, бұл үрдіс бала-бақша, одан мектеп қабырғасында да жалғастырылса нұр үстіне нұр болар еді.

 

Жамбыл облыстық Махмұт Қашқари атындағы Ұйғыр этномәдени бірлестігінің төрайымы Мухабат Турдыева

Бүгін онлайн режимде ҚХА-ның кезекті кеңейтілген отырысы өтті.

Біз еліміздің басқа да этномәдени бірлестіктерінің өте қызықты баяндамалары мен тәжірибелерін тыңдадық. Ең өзекті мәселелер көтерілді: Интернеттегі балалар, білім, этносаралық қатынастар. Менің ойымша, барлық бағыттар маңызды, өйткені олар біздің заманымыздың өзекті тақырыптарына қатысты: патриотизмді тәрбиелеу, моральдық және этникалық нормалар, жастарға білім беру және басқалар. Аналар кеңесінің жұмысына да көп көңіл бөлінді. Бұл әйелдермен, балалармен, отбасылармен жұмыс. Қазақстан халқы Ассамблеясы елімізде үлкен рөл атқарады деп санаймын. Бұл этносаралық келісім, Мәдени мұра және еліміздің тарихына деген ғылыми көзқарас. Этностардың әлеуметтік-экономикалық интеграциясы саясатын мақсатты түрде жүргізетінін және олардың қақтығыстарға ұласуын болдырмау үшін, қақтығыстардың алдын алу үшін жұмыла жұмыс істеуге шақыратынын айтты. Бұл отырыс ҚХА, этномәдени бірлестіктер төрағаларының жұмыс тәжірибесін тағы да көрсетті және дәлелдеді. Елімізде неше этнос бар, олардың әрқайсысының өз дәстүрлері, әдет-ғұрпы, тілі, тарихы бар және тек Қазақстан азаматы ғана еліміздің тарихымен мақтана алады.

 

 

Сарысу ауданы Қазақстан

халқы ассамблеясы

қоғамдық келісім

кеңесінің төрайымы         Светлана Кужаназарова

Жыл сайын екі оқиғаны асыға күтемін – Президенттің халыққа жолдауы мен ҚХА кеңейтілген отырысы.

Бүгінгі отырысындағы өзекті мәселелер бұрынғыдан өзгеше қарастырылды.  Президентіміз Тоқаев Қ.К. өз жұмысын қаншалықты анық және мұқият жүргізетінін атап өткім келеді. Халқымыздың  өмірінің барлық аспектілерін қарастырып шын мәнінде қоғам мен әр азаматтың әл-ауқатын ойланады. Біздің Президенттер саясатының сабақтастығын атап өту маңызды. Бәсекеге қабілетті тұлға мен көптілділік мәселесі туралы біздің Елбасымыз бірнеше жыл бұрын айтқан болатын , ал бүгін Қасым Жомарт Кемелұлы тілдердің білуің маңыздылығына тағы бір рет тоқталды. Бірнеше тіл біліп жас ұрпаққа үлгі көрсетеді.Біздің болашағымыз жастарда. Жастарымыз бәсекеге қабілетті болуы керек. Ал осындай мақсатқа жету үшін  сапалы білім мен  бірнеше тілді білу жағдайында ғана мүмкін болады. Қазақстан Республикасының Президенті Қасым-Жомарта Тоқаев өзінің бүгінгі сөзінде көптілділікке тоқталып, халықаралық тәжірибені зерделеу және біздің жағдайымызға бейімделу қажеттігін баса айтты. Сапалы білімге  назар аударып тәрбиенің маңыздылығынын туралы ескертті. Жастарымызға дұрыс тәрбие бере отырып, оларды жақсы мен жаманды ажырата білуге үйрету арқылы біз оларға қауіпті үрдістерден аулақ болуға көмектесе аламыз.  Сонымен қатар, Елбасы проблемаларға батыл «көзбе көз» қарайтынын және бәрінен бірдей әрекеттерді талап ететінін атап өткім келеді. Осындай проблемалардың бірі  этникалық топтасуы. Әлеуметтік-мәдени қақтығыстарға әкеледі.Біздің елдің ауылдық жерлері мен қалаларында жабық этникалық аймақтар мен кварталдардың қалыптасуының теріс тенденциясын жеңу үшін жүйелік шараларды әзірлеу қажет.

Қорытындылай келе, Отанымыздың болашағы бізге байланысты екенін айтқым келеді. Әр азамат мемлекеттен күтпей, жарқын болашаққа үлес қосуға міндетті. Әрқайсымыз  балаларды дұрыс тәрбиелеп ,сапалы білім беріп,халықтың игілігі үшін жұмыс істеу керек. Тек осы ең ем жағдайда ғана біз барлық стратегиялық мақсаттарға қол жеткіземіз. Бірге біз – күшпіз, біз – үлкен отбасымыз.

 

Жамбыл облыстық “Вынхуа” дүнгендер қауымдастығының мүшесі, Тараз  қалалық 34-мектептің директоры Динара Хатамқызы

Бүгінгі ҚХА кеңейтілген отырысындағы өзекті мәселелер бұрынғыдан өзгеше қарастырылды.

“Этносаралық қатынастарға қатысты проблемаларды шешпеске болмайды”, – деді Президент Қ.Тоқаев. Президенттің айтуынша, еліміздің ауылдық жерлерінде және қалаларында түкпірдегі этникалық аудандар мен орамдардың пайда болуының теріс үрдісін еңсеру үшін жүйелі шаралар әзірлеу қажет. Этностардың әлеуметтік-экономикалық интеграциясы саясатын мақсатты түрде жүргізетінін және олардың қақтығыстарға ұласуын болдырмау үшін мен де қақтығыстардың алдын алу үшін жұмыла жұмыс істеуге шақырамын барлық ҚХА құрылымдары мен этномәдени бірлестіктерін. Ел арасын ашушы арандатушылардың әлеуметтік желіде отырып алып, ассамблея жөнінде түрлі жағымсыз пікір қалдырып, жастарға жағымсыз жақтарға итермелеп отырған “диванды сарапшыларға”, басқа да БАҚ беттерінде ассамблеяның атқаратын міндеттерінен бейхабар жандардың достық, бірлік, татулық қасиеттерімен пара пар ұғымды мазаққа немесе жеңіл ұйым деп қарайтындарға алтын сырға- “Бірлік түбі – тірлік”. Бірлесіп осы салада атсалысуға аянбай бар күшімізді саламыз. Үлкен боп болашағымыз үшін жастардың санасына өз ақыл-кеңесімізді сіңдіреміз деген үміттемін.

 

Жамбыл аудандық “Барбанг” күрділер қауымдастығының “Ақсақалдар кеңесінің” төрағасы, Қоғамдық келісім кеңесінің мүшесі Сабри Асанов.

Рухани келісім күні – Қазақстанымыздағы тұтастықтың, татулықтың кепілі, ұлттардың өзара түсіністігі, достығы, бейбітшілігі.

Рухани келісім күні –  Қазақстанымыздағы тұтастықтың, татулықтың кепілі,  ұлттардың өзара  түсіністігі, достығы, бейбітшілігі. Статистика деректері бойынша, елде 140 этнос пен 46 діни қауымдастық бар екені белгілі. Этностар мен діни қауымдастықтардың осыншама көп екеніне қарамастан, елімізде ешқандай келіспеушілік, дүрдараздық белең алмаған. Барлық ұлт, барлық дін өкілі Мәңгілік Қазақстанымызды ортақ Отаны санайды. Қазақстандықтарды біріктіретін, ел болашағының іргетасын қалаған басты құндылықтардың екіншісі қоғамымыздағы ұлттық бірлік, бейбітшілік пен келісім екенін Президентіміз Н.Назарбаев «Қазақстан жолы – 2050: бір мақсат, бір мүдде, бір болашақ» атты биылғы халыққа жолдаған Жолдауында да айтып өтті. Бұл бәріміздің жадымызда мәңгілік сақталып қалғаны сөзсіз.
Дінге ешкімді күштеп апаруға болмайды. Оның кері әсерін, дін лидерлерінің ынтымақтастық рухын және бір-біріне деген құрметі болуы жайында талай рет сөз қозғалған. Діни үйлесімділік, діни еркіндік пен оларға деген құрмет дұрыс білім беруден басталады.  Оның мәні – тек діни кітаптарды бірлесіп оқу емес, діндердің шығу тарихын дұрыс түсіне білу, тарихты да терең талдау. Әлемдік діндер бір-бірімен ынтымақтастықта болып, діни құндылықтарды пайдалана отырып, тарихтағы рухани күйзелісті болдырмау үшін күресе алады. Адамзатқа ортақ мәселелерді көтеру арқылы дінді саясаттан ажыратып алуға болады. Сол үшін де осындай, тек Қазақстанда ғана өткізіліп аталып жүрген Рухани келісім күнінің еліміз үшін маңызы зор.

Болашақ жастарымыз үшін облыстық Қазақстан халқы ассамблеясында да, басқа да облыстық діни бағыттағы іс-шараларда  бүгінде діни экстремизм мәселелері  қайта қаралып жүр.  Қазақстанның бейбітшілік пен келісім жолында ойластырып, келістіріп, ұйқастырып істеп жатқан жұмыстары баршылық. Нәтижесінде, дін өкілдерінің үлкен күшке ие болуына мүмкіндік беріліп, ұлттардың, діндердің т.б. саясаттың құрбаны болуына жол берілмеуде. Бұл ретте, біздің Президентіміз – Қасым-Жомарт Тоқаевтың, еліміз Қазақстанның беделі әлем жұртшылығы алдында өсе түсті.

Аспанымыз ашық боп, еліміз әлемдегі бейбітшілік пен  келісімде тұрақты жағдайды сақтап, рухани келісімінің туын биікте ұстағай!

 

Ұлттық сана негізі – қазақы салт пен діни дәстүр. Салты жақсының – халқы жақсы

Ғасырдан ғасырға ұласқан талай заманды басынан өткерген қазақ халқы өзіне ғана тән болған ұлттық бейнесін паш етер қазақы салты мен ислами дәстүрін ұрпақтан-ұрпаққа тапсырып келеді. Алайда ата салтты ескіліктің қалдығы санаған, діни дәстүрді құбыжық көрсетіп санаға сіңдірген адасушылықтың салқын сызы әлі де ел ішінде білініп келеді. Кейде қазақи салт пен діни дәстүрдің мәнін жете білмегендіктен дін ұстанып, намаз оқып жүрген кейінгі ұрпақтың арасында өзара түсінбеушіліктің орын алып жүргені де рас. Ол екі тараптың бірі, өзін ғана жөн санап, екінші жақтың іс-әректтері мен амалдарынан кемшілік тауып жатады. Ондай өзара түінбеушіліктің бір қатар себептері де көпшілікке  белгілі. Десек те,  сондай себептің пайда болуы, күнделікті қолданып жүрген сөздер мен сөз тіркестеріне де қатысты екенін аңғармай жүрміз.

Бізде әдет-ғұрып, салт-дәстүр, салт-сана мәселелері айтылудай-ақ айтылып келеді. Тіпті бұл тіркестерге құлақтың үйренгені соншалық сана да, салт та, дәстүр де бір мағынада айтылатын синоним сөздер сияқы естілетін болып кетті. Алайда, бұл сөздер қоғамдық ортада бөлек-бөлек өзіндік міндет атқаратын, жеке-жеке ұғымдар екеніне көпшіліктің  мән беріп жатқаны шамалы.

«Әдет-ғұрып» деп айтып жүргеніміз, арап тілінен ауысқан «әл-ғәдат» және «әл-ғурф» деген сөздер. Бұл сөздер түрлі мағынаға ие. Қоғамдық ортада, «әл-ғәдат» – үйреншікті іс, қалаптасқан жағдай дегенді білдіретін, ал, «әл-ғурф» – дұрыс, тура, жақсы дегенді білдіретін мағынада қолданып жүрміз. Әдет-ғұрып деп айтқанда, дұрыс деп мақұлданған, қоғамға пайдалы болатын жақсы іс-әрекеттер айтылады. Егер әдеттің ішінде жағымсыз көрінетін бұрыс (теріс) әрекеттер байқалып қалса, ондайда «әдеті жаман екен» деп, әділ баға беріп те жатамыз. Яғни, ондай әдет жақсы (әл-ғурф) емес.  Әдет-ғұрыпты сақтайық, – дегенде, қазақтың ерекшелікке ие ежелгі жақсы әдеттері мен табиғатын  байыта отырып, келер ұрпаққа жеткізейік дейміз.

Дәстүр – «дустур» деп айтылатын арап сөзінің баламасы, конституция, құқықтық негіз, діни үкім дегенді білдіреді. Ислам мемлекеттерінде конституция (дәстүр) ислам шариғат ережелеріне негізделген. Ислам діні келгеннен кейін арап халқының ежелгі салттары реттеліп,  дінге қайшы келмейтіндерін Пайғамбарымыздың (с.ғ.у.) өзі да ұстанды.

Мысалы: Пайғамбарымыз (с.ғ.у.), Құрайыштықтардың ежелгі салты бойынша, ұлы Ибраһим дүниеге келгенде, жеті күннен кейін шашын алып, есімін қойып, садақа таратып, мал сойып, жақындарына дәм татырды. Осылайша, Ислам дініне қайшы келмейтін Құрайыш салттары  Пайғамбарымыздың (с.ғ.у.), сүннетке айналып, діни дәстүр талаптарына кірікті.  Сондықтан Ислам мемлекеттерінде діни білім алған кейінгі ұрпақтың ішінде, діни дәстүр талаптарына қайшы келмей тұрса да, басқа елдің салттары «бидаға (діннен тыс)» деген ұғыммен, өз салтына өзі өгейсіп қарайтындардың бар екендігі шындық.

Қазақ та мұсылман халық, олай болса ислам шариғатына тән дәстүр (үкім) бізге де лайық әрі міндетті. Кеңестік заманның негізгі мақсаттарының бірі халықты дінсіздендіру болғандықтан, атейст ғалымдардың белсенділігі «дәстүр» сөзінің мағынасын түбегейлі өзгертті. «Дәстүр» сөзін «салт» немесе «ежелгі, бұрынғы» деген мағынада қолдана беретін болдық. Бұл орайда өнер саласындағы «жұлдыздар» оқ бойы озып, аспандап тұр. «Дәстүрлі ән,  дәстүрлі жыр,  дәстүрлі күй, дәстүрлі би» деп сырғыта береді. Ол «жұлдыздарды» шалғайдан тартып, «жер бетіне» түсірер ғылым иелерінің өздері де салт ұғымына оншалықты мән бермейтін сияқты, «салт-дәстүр» деп қосарлап сөйлегенге немесе жазғанға үйренген. Сонда салт не үшін керек, дәстүр не үшін керек екенін айырып ала алатын тыңдаушы немесе оқырман болса ғой.

Салт – бір тұтас өлкенің, халықтың тұрмыс-тіршілігіне сіңісті болған әдеттерден қалыптасқан қолданыстағы іс-әрекеттер.

Бір қатар ежелгі ғылым иелері әр этностың салтына үлкен мән бере отырып, ол әдеттердің бір елдің «салты» деп мойындалуы үшін төмендегі мына үш шартты ұсынған:

  1. Салт, Құран мен Сүннеттің мәтіндеріне, ғалымдардың бір ауыздан келіскеніне (ижмаъ) немесе шариғатта бекітіліп қойған үкімге кері келмеуге тиіс.

Сондай-ақ, салт – зайырлы мемлекеттерде, конституциалық талаптар мен ережелерге қайшы болмауы керек. Имам әс-Сарахсидың сөзіне құлақ салсақ: «Құран мен Сүннетке қарсы келген кез-келген салт есепке алынбайды. (ХІ ғ. «әл-Мәбсут» 1/146)

  1. Салт – сол қоғамдық ортада кең таралуы тиіс. Имам ас-Суютидың айтуынша: «Егер салт (қоғамдық ортада мойындалып) кең тараған болса ғана тән алынады, ал егер олар айқын болмаса, есепке алынбайды». ( «әл-Әшбахһ уә-инәзиар» 87).
  2. Салт, бізге бұрынғылардан жеткен, сондай-ақ, бүгінгі өмірде де қолданыстағы салт болғаны жөн. Бұл орайда имам ал-Қарафи: «Әр нәрсенің салт арқылы көрсетілетін айрықша орыны бар», – десе, имам ән-Нәуәуи: «Шариғатқа қарсы келмеген кейбір мәселелерде, салтқа сүйену керек», – екенін айтады.(«Шарх Сахих Муслим» 2/8).

Салт негізінде – бір ұлыстың, ұлттың, сондай-ақ қоғамның, қауымның табиғи болмысын, сыртқы сипатын айқындайтын көрініс.

Салт – ұлттық құндылықтарды, ана тілімізді, түр-тұлғамызды сақтаушы. Салт өзгеріп ұлттық сипатынан айырыла бастағанда қазақы менталитет те (діл) өзгеріске ұшырайтынын бүгінгі өмір көрсетіп отыр. Ана тіліміз өзге этностың сөздерімен шұбарлана берсе, қазақ тіліне тән үндестік бұзылып, біртін-біртін өзге тілге айналдырып алмаймыз ба? Әрине, мұндай жағдайдың бетін аулақ еткей, алайда «өркениет» деген түсінікпен басқа елдің салтын бойға сіңіріп жатқанымызды аңғаруға болатын шығар.

Салт – жасампаздықтың кепілі, ұлт күмбезінің діңгегі.

Білектің күшімен, найзаның ұшымен елін, жерін қорғаған арыстан азаматтар аттан аунап жер жастанғанда, олардың отбасына қамқорлық еткен, артында қалған жетімдерді жебеп, кеткен боздақтардың шаңырағын сақтап, ұлын ұядан, қызын қиядан  көрсете алатын ерекше салтымыз болды. Ол – ӘМЕҢГЕРЛІК.  Азулының аузына, мықтың уысына түсіп, «Балапан басымен, тұрымтай тұсымен» болған сол бір қиын кезеңде қазақты жойылып кетуден сақтап қалған осы әмеңгерлік салтымыз. Бүгінгі ай-күн аманда, бейбітшілік заманда неге жесір көп, неге жетім көп?

Салт – туыстық байланыс пен жекжаттық қатынасты реттеуші. Орыс халқы ұлдан шыққан немерені де, қыздың шыққан жиенді де «немере» деп қабылдайды, сондықтан құдандалы екі жақ бірін-бірі «туыс» деп есептейді. Өкінішке орай, бүгінде осылай деп түсініп: «Несі бар, ұлдың баласы да, қыздың баласы да өз балам, немере» деп жүрген қазақтар баршылық. Бұл – өзге ұлттың салтын қабылдап жатқанымызға айғақ емес пе? Қазақ салтында құда туыс емес, сыйластық жөнінде ең жоғарды құрметке лайық жекжат. Жиен де, күйеу де – жекжат. Салтымыз олардың да өздеріне тән сый құрметтерін реттеп қойған.

Салтына қарап адамдардың қай ұлттың өкілі екендігін айыру қиын емес. Өйткені ұстанған салты, ана тілі, сәні мен салтанаты олардың кім екендігін айшықты түрде көрсетіп тұрады. Ежелден-ақ салт – адамдардың  бірін-бірі құрметтеуде, өзара сыйласуда үлкен міндет атқарып, қоғам тыныштығы мен ауызбірлікті қолдаудың нақты көрінісі болып келген. Бүгінде Қазақстан халықының Ассамблеясы осы көріністің шынайы жалғасы екендігіне баршамыз куә болып жүрміз.

Дәстүр болса – рухани сенім айнасы. Адам дінсіз бе, жоқ әлде дін ұстанама? Егер дінде болса, қай діннің өкілі? Яғни діни дәстүр – адамның рухани бейнесі, қауымның рухани байланысы.

Мысалы: ауылға келін түскенде, оны кұйеу жігіттің жақын туыстарымен таныстыру, жырға қосып, өсиет-өнеге беру, сондай-ақ адам өмірінде айрықша орын алатын осындай қуанышты күнге лайық жарасымды әзіл-күлкіні араластыра отырып, келіннің бетін ашу – қазаққа ғана тән болған салтымыз. Ал, шариғатымызға сай жұбайлардың некесін қию – діни дәстүр. Атап айқанда, Ислам шариғатымен дәстүрлер жалғасады. Дәстүр арқылы миллиондаған мұсылмандар қатарынан орын алып, Пайғамбарымыздың (с.ғ.у) абройлы үмметінің ішінде болмақпыз. Ал салтымыз арқылы өзге ұлт өкілдері бізді  ҚАЗАҚ  деп таниды әрі мойындайды.

Олай болса, салт пен дәстүр сабақтастық шырынынан сусындаған сенім ғана келешекке алып бара алатын, байырғы бабалар ұлылығын жалғастырар жол деп түсінеміз.

Ежелгі тарихқа қарасақ қаншама ұлыстар, кезінде гүлденген қаншама өркениет жер бетінен жоқ болып кеткен. Олардың сәулет өнеріндегі жетістіктері мен алып құрылыстары, сондай-ақ кейбір тылсым құпиялары, акемедиялық ғылыми табыстармен қаруланған бүгінгі заман тұрғындарын күн өткен сайын таңғалдыруда. Бірақ олар жер бетінде мәңгі ел болып қала алмады ғой.

Өткенге үңілсек, қазақ елін жоқ етуге ұмтылған мемлекеттердің кейбірі жер бетінен жойылып кетіпті. Бабалар тілегі қабыл болып, мың өліп, мың тірілген қазақ елін Жаратушы Ие сақтап келеді. Өйткені Қазақ елінің ұлылыққа ұмтылған салтанатты салты, адамгершілікке, мейірбандыққа, сүйіспендікке шақырған діни дәстүріне деген кіршіксіз сенімі, әр заманда рухына қуат, жасампаздыққа деген берік сана қалыптастыра білді.

Ендеше «салт – сана» деп бекер айтылмапты. Барша Қазақ елін ұлттық биіктікке көтеретін қоғамдық сананың қалыптасуы, озық, жасампаз салтымыз бен кінаратсыз сенімге негізделген діни дәстүр тазалығын сақтай білуде екен.

 

Жамбыл облыстық ҚХА мүшесі,

Медиатор Қуанышбек Әлішерұлы